Share |

Diagnosing Pediatric Intussusception Through Bedside Ultrasound by Novice Emergency Department Sonographers: A Case Report

Case report

Abstrak

Intususepsi merupakan satu kejadian kecemasan gastrousus yang terjadi dalam kalangan populasi pediatrik dan selalunya didiagnosa melalui kaedah radiologi barium enema atau ultrabunyi. Kebolehan menggunakan mesin ultrabunyi dalam kalangan pegawai perubatan yang menjalani sedikit latihan bagi mendiagnosa kes-kes sebegini di Jabatan Kecemasan adalah sangat membantu dalam mempercepatkan rawatan pesakit. Kami ingin mengemukakan satu kes melibatkan kanak-kanak berumur 7 bulan yang datang ke Jabatan Kecemasan dengan mengadu terdapat darah di dalam najisnya. Secara klinikal, beliau kelihatan dehidrasi, irritasi dan dalam kejutan yang terkompensasi. Terdapat kesakitan pada abdomen apabila ditekan tetapi ianya masih lembut dan tidak kembung. Tidak terdapat massa yang boleh dirasai diabdomen dan bunyi usus adalah normal. Resusitasi dengan cecair telah dimulakan dengan segera. Ujian ultrabunyi telah dilakukan oleh pegawai perubatan Jabatan Kecemasan dan mendapati satu massa berukuran 1.8cm x 2.5cm yang memberi kesan gelang gema-tinggi dan gema-rendah secara berselang-seli di kuadran bawah sebelah kanan abdomen yang kelihatan seperti tanda ‘sasaran’ sebuah intususepsi. X-ray supina abdomen tidak menunjukan sebarang keganjilan. Apa yang dilihat dari ujian ultrabunyi pegawai perubatan Jabatan Kecemasan ini kemudiannya telah disahkan oleh pakar radiologi. Pesakit telah menjalani rawatan reduksi hidrostatik dan telah didiscaj dengan selamatnya.

Abstract

Intussusception is a common cause of gastrointestinal emergency in the paediatric
population and  it is usually  diagnosed through  Barium  enema  radiography or
 ultrasound. The skill of using an ultrasound by a minimally trained medical  officer
in diagnosing this cases in the Emergency Department are very helpful and expedite the  management. We  present  the  case  of a 7-month-old girl who  presented to Emergency Department (ED) with the chief complaint of passing  blood  in stool. Clinically  she  was  dehydrated, irritable  and  in compensated shock.  There  was generalised tenderness per  abdomen but  it was  soft  and  not  distended. There was no palpable mass and  bowel  sound  normal.  Immmediate fluid resuscitated commenced. Bedside  abdominal ultrasound performed by  ED medical  officer showed  a 1.8 cm x 2.5 cm mass of alternating hypo-echoic and hyper-echoic rings at the  right lower  quadrant, consistent  with  the  ‘target’ sign of intussusception. Supine  plain  abdominal X-ray did  not  reveal  any  abnormality. The  ultrasound finding of intussusception was later confirmed by the radiologist.  She underwent immediate hydrostatic  reduction and was discharged well.